
Frazer  rebukes  Telegraph
directors  over  removal  of
newspaper bosses
The independent directors appointed to oversee the sale of The
Daily  Telegraph  have  been  warned  that  the  removal  of  the
newspaper’s two most senior executives breached a government
order – and that any subsequent transgression could result in
a multimillion pound fine.

Sky News has learned that the Department for Culture, Media
and Sport (DCMS) last week wrote to Goodwin Procter, the law
firm acting for the independent board members, to say that
Lucy Frazer, the culture secretary, had concluded that recent
management changes at the broadsheet publisher had contravened
a  requirement  that  she  must  consent  to  the  removal  and
appointment of Telegraph bosses.

According to sources familiar with the letter’s contents, DCMS
officials  said  that  Ms  Frazer  had  decided  not  to  pursue
further action over the breaches, but warned that “any further
breaches  may  lead  to  enforcement  action,  including  the
imposition of a penalty… [which] may be up to 5% of the total
worldwide turnover of the enterprises owned or controlled by
the person on whom it is imposed”.

Results for the financial year ending 31 December 2022 showed
that Telegraph Media Group recorded a turnover of just over
£254m – meaning that a maximum fine levied on that basis alone
could amount to over £12.5m.

Money latest: What we learned about Wednesday’s budget over
the weekend

The letter was sent just over a month after Anna Jones, a
former Hearst UK executive, was appointed to replace Nick Hugh

https://businessat.co.uk/sky/frazer-rebukes-telegraph-directors-over-removal-of-newspaper-bosses/
https://businessat.co.uk/sky/frazer-rebukes-telegraph-directors-over-removal-of-newspaper-bosses/
https://businessat.co.uk/sky/frazer-rebukes-telegraph-directors-over-removal-of-newspaper-bosses/
https://news.sky.com/story/money-budget-tax-national-insurance-inflation-interest-rates-mortgages-latest-sky-news-blog-13040934
https://news.sky.com/story/money-budget-tax-national-insurance-inflation-interest-rates-mortgages-latest-sky-news-blog-13040934


as TMG’s CEO.

Cormac O’Shea, the TMG finance chief, left the company just
weeks earlier.

Ms  Jones’s  appointment  also  constituted  a  breach  of  the
government’s Pre-Emptive Action Order, imposed last autumn,
because  the  directors  had  not  sought  Ms  Frazer’s  prior
approval, the letter is understood to have added.

A source close to the company said they believed that the
departures of Mr Hugh and Mr O’Shea were part of the “ordinary
course of business”, and were therefore excluded from the
original order.

Advertisement
A  subsequent  order  issued  by  Ms  Frazer  following  the
executives’ departures was amended to remove the “ordinary
course of business” clause, the source said.

Image:
Culture secretary Lucy Frazer MP

The  culture  secretary’s  latest  intervention  is  the  latest
twist in a convoluted process that will determine the future

https://news.sky.com/story/abu-dhabi-backed-bidder-to-control-sale-of-telegraph-if-takeover-is-blocked-13045230


ownership of two of Britain’s most influential newspapers.

Ofcom and the Competition and Markets Authority have been
given a deadline of next Monday by Ms Frazer to report to her
on whether they believe a takeover of the Telegraph titles by
RedBird  IMI,  a  state-backed  Abu  Dhabi  investment  vehicle,
would impinge press freedom.

The  £600m  deal  is  being  vehemently  opposed  by  Telegraph
journalists and Conservative politicians from both houses of
parliament.

RedBird IMI is minority-owned by RedBird, a US media investor
headed by former CNN president Jeff Zucker, and majority-owned
by IMI, which is funded by Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan,
the ultimate owner of Manchester City Football Club.

It has sought to defuse controversy over the deal by offering
legally  binding  assurances  over  editorial  freedom,  and  in
January restructured its bid to incorporate a new UK holding
company that would own the Telegraph titles and Spectator
magazine.

The new entity has the same ownership structure as the earlier
vehicle, according to people close to the situation, being 75%
owned by IMI and 25%-owned by RedBird.

A  spokesperson  for  RedBird  IMI  said  at  the  time  of  its
announcement: “This change was made in order to clarify the
point that IMI is a passive investor in the company that will
own the Telegraph and as such will have no management or
editorial involvement whatsoever in the title.”

An  initial  public  interest  intervention  notice  (PIIN)  was
issued  by  Ms  Frazer  late  last  year  which  subjected  a
prospective debt-for-equity swap handing RedBird IMI ownership
of the titles to scrutiny by competition and media regulators.

Most observers expect the culture secretary to refer the deal

https://news.sky.com/story/abu-dhabi-backed-bidder-to-control-sale-of-telegraph-if-takeover-is-blocked-13045230


to a Phase 2 investigation by the CMA, which would delay its
completion by months – and could lead to it being blocked
altogether.

The takeover is viewed as especially sensitive because of its
proximity to a UK general election in which the Tories are
likely to be at long odds to win an outright majority.

Be the first to get Breaking News

Install the Sky News app for free

The independent directors of the Telegraph’s holding company
were parachuted in by Lloyds Banking Group last year after the
lender  seized  control  of  the  newspapers  from  their  long-
standing owners, the Barclay family.

An auction of the titles followed, drawing interest from the
Daily  Mail  proprietor  Lord  Rothermere  and  the  GB  News
shareholder  Sir  Paul  Marshall.

However,  the  sale  process  was  pre-empted  by  RedBird  IMI
repaying £1.16bn of loans owed by the Barclays to Lloyds, with
£600m used to purchase a call option to buy the newspapers and



the remainder as a loan secured against other family assets,
including the online retailer Very Group.

A spokesman for the independent directors said: “It is the
fiduciary duty of the independent directors to act in the best
interests of the Telegraph Media Group and we will continue to
do so”.

The independent directors are led by Mike McTighe, a company
turnaround veteran, with the others being Stephen Welch and
Boudewijn  Wentink,  who  also  have  experience  of  corporate
restructurings.

Under the terms of the public interest intervention notice
(PIIN) issued by Ms Frazer, RedBird IMI is prohibited from
exerting any influence over the titles while investigations by
the competition and media regulators are ongoing.

The DCMS declined to comment.


