
Tory MP calls for probe into
Barclays’  Telegraph  Gulf
funding
A backbench Conservative MP is demanding a government probe
into the Barclay family’s use of Middle East-based financing
to regain control of The Daily Telegraph.

Sky News has learnt that Danny Kruger, the MP for Devizes,
urged the culture secretary Lucy Frazer to issue a Public
Interest Intervention Notice (PIIN) into the funding behind
the Barclays’ efforts to repay more than £1bn owed to Lloyds
Banking Group.

Describing  the  Telegraph  titles  as  “a  treasured  national
asset”, he warned: “If material influence over, or control of,
a quality national newspaper was passed to an unknown foreign
ruler at any time it would raise concerns, but at a heightened
time of geopolitical turmoil I believe it is more important
than ever that this deal…is given proper scrutiny.”

A PIIN would trigger an inquiry by Ofcom, the media regulator,
and the Competition and Markets Authority, and could undermine
the Barclays’ claim that their bid offers a swift resolution
to the uncertainty surrounding the future of the Telegraph and
Spectator.

In the letter, Mr Kruger wrote: “It has long been British
Government  policy  that  foreign  investment  into  influential
British media should be scrutinised through the use of Public
Interest Intervention Notices, and I would urge you to take
similar action in this case.”

He cited the Barclays’ decision not to disclose the identity
of their backers during a court hearing in the British Virgin
Islands last week as “[flying] in the face of the transparency

https://businessat.co.uk/sky/tory-mp-calls-for-probe-into-barclays-telegraph-gulf-funding-2/
https://businessat.co.uk/sky/tory-mp-calls-for-probe-into-barclays-telegraph-gulf-funding-2/
https://businessat.co.uk/sky/tory-mp-calls-for-probe-into-barclays-telegraph-gulf-funding-2/


of ownership that is normally demanded in a democratic society
with a free press”.

Sky News revealed on Friday that First Abu Dhabi Bank, the
UAE’s biggest lender, had agreed to provide financing to the
family, although Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan – the
ultimate  owner  of  a  controlling  stake  in  Manchester  City
Football Club – is said to be among those in talks to commit
the underlying funds.

Mr Kruger questioned why “the amount of the loan from the
anonymous funder is far beyond what The Telegraph and The
Spectator could commercially support”.

“This raises concerning questions as to why the anonymous
funder is willing to provide the loan, given the lack of
commercial rationale for it, and the terms that may have been
agreed between the Barclays family and the funder.

More from Business

Aurelius in exclusive talks to buy The Body Shop

Struggling ASOS explores sale of Topshop brand



‘Serious failings’ in decision to close Nigel Farage
account, review finds

“The Public Interest Intervention Notice (PIIN) process is
designed to allow the Government to get to the bottom of these
questions.”

He argued that the government had set a precedent by issuing a
PIIN in relation to the acquisition of the Evening Standard
and Independent titles in 2019 by “an investor with strong
links to Saudi Arabia”.

Advertisement
People close to the Barclays dismissed the comparison, on the
basis that their financing from Abu Dhabi backers would not
involve either the sale of an equity stake or hand material
governance rights or influence to them.

In a statement, a spokesman for the family said: “The Barclay
family’s  proposal  to  Lloyds  Banking  Group  concerns  the
settlement of outstanding loans.

“There is no basis and no precedent for a PIIN being issued in
relation to a debt transaction, and we are highly confident
that the family’s proposal would not trigger any regulatory
reviews regarding the ownership of the media assets.

“We  continue  to  believe  that  our  proposal  offers  Lloyds
Banking  Group  and  its  shareholders  the  most  compelling,
straightforward and speedy resolution to this situation.”

Mr Kruger urged Ms Frazer to issue a PIIN “in the coming days
so that His Majesty’s Government can get answers as to who



exactly would take control of the Telegraph Media Group were
this deal to go ahead”.

He added: “A PIIN would in no way pre-judge whether the money
from an unnamed Emirati source is problematic, but would allow
you to gather all the information required for you to assess
the matter.

“This is critical to our democracy and ensuring a strong and
free press in the UK.”

Lloyds has already kicked off an auction of the newspapers and
The Spectator magazine, with Goldman Sachs retained to oversee
talks with bidders.

Rival  bidders  for  the  Telegraph  include  the  hedge  fund
billionaire  Sir  Paul  Marshall,  the  former  Daily  Telegraph
editor Sir William Lewis and Lord Rothermere, the Daily Mail
proprietor.

Axel Springer, which publishes the German newspaper Die Welt,
and  London-listed  media  group  National  World  have  also
registered their interest in the auction.

Until June, the newspapers were chaired by Aidan Barclay – the
nephew of Sir Frederick Barclay, the octogenarian who along
with late brother Sir David engineered the takeover of the
Telegraph 19 years ago.

Lloyds had been locked in talks with the Barclays for years
about refinancing loans made to them by HBOS prior to that
bank’s rescue during the 2008 banking crisis.

The family’s debt to Lloyds also includes some funding tied to
Very Group, the Barclay-owned online shopping business.

The Telegraph and Spectator sales are being overseen by a new
crop of directors led by Mike McTighe, the boardroom veteran
who chairs Openreach and IG Group, the financial trading firm.



Mr McTighe has been appointed chairman of Press Acquisitions
and May Corporation, the respective parent companies of TMG
and The Spectator (1828), which publish the media titles.


